Huis leveren

Een leveringsakte legt de voorwaarden voor de verkoop van een huis vast en regelt de inschrijving van de koper in het Kadaster. Bij aankoop kan het gaan om een geheel of gedeeltelijk kadastraal perceel, waarbij grenzen soms door het Kadaster moeten worden vastgesteld. Complexe situaties, zoals echtscheidingen of erfkwesties, vereisen vaak maatwerk en aanvullende werkzaamheden. Naast standaardprocedures wordt de akte afgestemd op specifieke omstandigheden.

De leveringsakte (ook wel: transportakte genoemd) wordt opgemaakt op basis van de afspraken die zijn vastgelegd in de koopovereenkomst. Wij nemen daarin alle bindende voorwaarden op die met de (ver)koop van het huis te maken hebben. Na het passeren van de akte (het ondertekenen door alle partijen en de notaris) wordt u officieel ingeschreven in het Kadaster als eigenaar.

 

Eigenaar wordt u niet zomaar. Allereerst gaan wij na of de verkoper ook daadwerkelijk als eigenaar in het Kadaster staat geregistreerd en of u bevoegd bent om te kopen. Bijvoorbeeld niet onder curatele staat. Verder onderzoeken wij of alle gegevens over het pand en het perceel goed zijn beschreven. Of er aan uw nieuwe eigendom ook verplichtingen vast zitten, bijvoorbeeld of u overpad over uw terrein moet verlenen aan uw buurman. Wij gaan ook na of de verkoper en u beiden voldoen aan de verplichtingen die u in de koopovereenkomst op u hebt genomen. Bijvoorbeeld dat de verkoper het huis zonder hypotheek of beslag aan u levert en of de koopsom met bijkomende kosten door uw bank of door u op tijd bij ons op de derdengeldenrekening gestort is.

Zodra u de leveringsakte hebt getekend, wordt hiervan door ons een afschrift bij het Kadaster ingeschreven en ontvangt u van ons een officieel eigendomsbewijs.

Wanneer koopt u eigenlijk een geheel kadastraal perceel en wanneer een gedeeltelijk kadastraal perceel. Een geheel kadastraal perceel is een perceel dat in het Kadaster onder één nummer is ingeschreven en wat al eens is uitgemeten. Er is sprake van een gedeeltelijk kadastraal perceel als maar een deel van het kadastrale nummer bij de verkoop is betrokken.

 

U koopt een geheel kadastraal perceel als dat in de kadastrale registratie is omschreven met ‘gemeente’, ‘sectie’ en ‘nummer’. Daaronder vallen dan de grond en de gebouwen die daarop staan. Als de koop betrekking heeft op een deel van dit nummer, dan koopt u een gedeeltelijk kadastraal perceel. In de akte van levering vermelden wij om welk gedeelte het gaat, aan de akte van levering wordt dan een tekening gehecht waarop het verkochte perceelsgedeelte wordt aangegeven. Het Kadaster moet in deze gevallen de grenzen van de nieuw te vormen percelen opnemen, zowel het verkochte als het resterende deel van het perceel. Dat gebeurt meestal na de levering.

Verkoper en koper mogen in het bijzijn van de landmeter in het terrein de erfgrens aanwijzen, hoe nauwkeuriger de grens in de akte van levering is aangegeven, hoe kleiner de kans op discussie achteraf is.

De maatschappij wordt steeds complexer, zo ook familie- en gezinsrelaties. Er zijn steeds meer eenoudergezinnen en tweede of zelfs derde huwelijken. Met nog allerlei varianten daar tussen in. Daarmee moet ook een steeds groter deel van de werkzaamheden voor een leveringsakte op maat worden gesneden voor dergelijke complexere situaties.

 

Het blijkt niet altijd uit de aangeleverde documenten dat de verkoper gescheiden is of dat zijn echtgenote overleden is. Als de juridische positie van de verkoper anders is, dan uit de aangeleverde stukken blijkt, moeten wij aanvullende werkzaamheden uitvoeren. Bijvoorbeeld het opmaken van een verklaring van erfrecht, of het regelen van een volmacht van de ex-echtgenoot of van de overige erfgenamen.

Ook onderzoek in de openbare registers kan leiden tot vervolgwerk. Bijvoorbeeld als de verkoper net failliet verklaard blijkt te zijn, dan moet de curator aan de verkoop meewerken. Of u hebt te maken met een minderjarige mede erfgenaam, dan moet de kantonrechter toestemming tot verkoop geven.

Het kan ook zijn dat er andere, verouderde juridische beperkingen moeten worden opgeheven of juist nieuwe beperkingen moeten worden gevestigd.

Jazeker, in elk dossier zijn er gebruikelijke, min of meer standaard werkzaamheden. Die komen in elke akte terug en kunnen grotendeels administratief worden georganiseerd. Maar daarnaast zijn vaak nog diverse maatwerk werkzaamheden nodig. Wilt u weten welke werkzaamheden dat in uw situatie zouden kunnen zijn, klik dan op onderstaande link. Wij nemen dan snel contact met u op.

Meer informatie?

Wilt u meer weten over dit onderwerp?
Vul dan hier ons contactformulier in. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Brochures

Download hier de brochures van uw keuze

Alles over vereniging en stichting

Download

Als u niet zelf meer mag of kunt beslissen

Download

Bedrijf overdragen of overnemen

Download

De rechtsvorm die u past

Download

Eigen regels voor appartement

Download

Erfrecht eigen baas met testament

Download

Levering hypotheek eigen huis

Download

Onder voorwaarden getrouwd of geregistreerd

Download

Partnerverklaring bij hypotheek

Download

Samenwonen en dan

Download

Schenk en erfbelasting met vrijstellingen

Download

Schenken bespaart geld

Download